diumenge, 18 de novembre del 2012

El mestre del futur

"El mestre del futur" va ser el títol de l'última conferència de la SAE dirigida per Jaume Cela.  
Jaume Cela té 63 anys i és mestre a una escola de Bellaterra.

Una de les primeres frases que va citar va ser: "No es tracta de ser el mestre me simpàtic ni el més intel·ligent".

Va fer una comparativa amb l'educació de tota la vida i la nova educació tecnològica proposant tres accions que l'última no podia oferir: veure si els nens porten l'esmorzar, fer-los un petó a la galta o obrir-los al món.

Va de mestres és un dels seus llibres, llibre destinat per a futurs educadors, ple de situacions opinions, sentiments, consells...que t'ajuden a abordar els problemes i a aprendre de les experiències.

Jaume Cela comenta que no trobem res construït i que cal tenir desenvolupada la part inventiva, la determinació i l'esforç.  
Entrar a una classe sempre serà una sorpresa encara que portis l'activitat preparada, els nens poden canviar-la i per això s'ha d'estar preparat i endinsar-se en l'aventura de trobar diferents camins i solucions.

La característica actual més rellevant en la societat és l'acceleració, té un aspecte important i un aspecte pervers. L'important es que l'equip de docents han de saber concretar molt bé el currículum escolar per tal de que l'educació dels nenes sigui la correcta segons l'any en que viuen i la perversa és que l'acceleració provoca que els nenes no pugin ser infants i gaudir suficientment del temps de joc ja que tenen unes agendes atapeïdes d'activitats extraescolars.

Per Jaume Cela l'escola de l'excel·lència, terme que s'ha posat de moda, és l'intent perquè els alumnes arribin a assolir les competències i cadascun de manera particular, segons el seu ritme.

Va comentar amb catorze punts la importància de tenir una relació amb el mestre: 
  • Acollir cada alumne amb singularitat, de forma individual.
  • Mostrar la complexitat del món i no deixar de banda l'educació per la mort i el dol.
  • Oferir estabilitat emocional, allò cognitiu va pel camí de les sensacions.
  • Motivar els alumnes en els seus coneixements perquè puguin viure en societat.
  • Saber escoltar, tenir la capacitat de l'escolat clarivident per poder desxifrar el missatge de fons quan un alumne et parla.
  • Refer la nostra experiència a partir de l'altre.
  • Ajudar els alumnes a que no tingui por de formular preguntes.
  • Donar autonomia.
  • Responsabilitzar-se de la vida pròpia i dels altres.
  • Fer possible que l'escola s'obri al món.
  • Valorar el coneixement.
  • No malmetre l'autoestima d'un infant.
  • Saber esperar, confiar,
  • Sentit de l'humor.
Aquestes són les claus per a ser un bon mestre i saber educar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada