dimarts, 16 d’octubre del 2012

Orquestra simfònica


Orquestra simfònica
En  1800, Beethoven va compondre la seva Primera Simfonia amb un número d’ instruments que va servir  de base i model cap a l’orquestra simfònica moderna, una orquestra que es va consolidar a finals del segle XIX.
L’orquestra simfònica  o orquestra filharmònica és un gran conjunt musical  del qual formen part varies famílies d'instruments, com vent metall, vent fusta, percussió i corda. Les proporcions solen ser aquestes:
Instruments de corda (uns 50 músics)
• 12 violins primers
• 12 violins segons (iguals als anteriors, però toquen notes diferents)
• 8 violes
• 8 violoncels                                                                                                    
• 6 contrabaixos
Instruments de vent
Fusta
 (uns 12 músics)
• 2 flautes i un flautí o picolo
• 2 oboès i un corn anglès
• 2 clarinets i un clarinet baix
• 2 fagots i un contra fagot
Metales (uns 12 músics)
• 3 trompetes
• 3 trombons
• 4 o 5 corns francesos
• 1 tuba
Instruments de percussió  (de 3 a 5 músics)
• Un arpa
• Un piano
• 3 a 5 timbals
També es poden afegir d’altres de percussió com la celesta, claus, maraques, platerets, castanyoles, triangles, bombo, marimba, xilòfon, campanes tubulars, caixes xineses, glockenspiel, redoblant, vibràfon...o de corda com la guitarra.
La posició dels diferents grups d’instruments sobre l’escenari  està determinada per la seva potència sonora. Els instruments de corda es situen en front del públic, de més agut a més greu, darrere els de vent, primer fusta i després metall, i al final els de percussió i el piano.
Generalment està formada per més de vuitanta músics i pot variar depenent la interpretació i l’espai que tinguin per la presentació.
L’orquestra està dirigida per un director, aquest ha de conèixer a fons les obres que interpretarà i aconseguir que l’orquestra soni com ell ho desitja. És l’encarregat de mantenir el tempo de la peça i de donar entrada als diferents instruments, mantenir un equilibri sonor, expressió, intensitat, coordinació d’atacs i finals, etc. El director ha de transmetre  l’entusiasme per l’obra i donar a conèixer la intenció de l’autor, per poder fer això ha de tenir integrats els coneixements sobre la vida i obra dels compositor.

                    


Audició orquestra simfònica 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada